Wednesday, April 25, 2007

36 Quai des Orfèvres (2004)

Filem aksi polis adalah antara genre filem kegemaran penulis. Hendak lagi apabila ia berkaitan dengan hal-hal 'dalaman' yang tidak dihebahkan kepada masyarakat. Politik dan tikam belakang di sebalik entiti yang sepatutnya melindungi orang awam begitu menarik sekali untuk dieksploit. Apa yang hendak dihairankan, mereka juga manusia yang mempunyai nafsu dan keinginan.

Léo Vrinks (Daniel Auteuil) dan Denis Klein (Gérard Depardieu) adalah chiefs di dalam unit mereka, iaitu BRI (Brigade de Recherche et d'Intervention = Search and Action Squad, skuad "anti-gangs") dan BRB (Brigade de Répression du Banditisme = Crime Repression Squad, anti rompakan dan sebagainya. Mereka mempunyai satu misi penting iaitu menghalang sekumpulan perompak dengan metodologi ganas yang setelah beberapa lama masih lagi tidak tertangkap. Misi itu bertambah penting kerana 'stake' yang dihidangkan, iaitu jawatan apabila ketua mereka telah dinaikkan pangkat dan posisi itu akan menjadi kosong untuk salah seorang dari mereka mengisinya. Dengan lain perkataan, jika geng tersebut ditangkap, pemenangnya bukan sahaja akan disanjung sebagai anggota polis yang cekap malah dinaikkan pangkat ke posisi yang tertinggi yang boleh dibayangkan oleh anggota polis.

Persaingan ini makin mengeruhkan hubungan mereka yang sebelum ini tidak baik pun. Ada sesuatu yang peribadi antara mereka yang menyebabkan masing-masing berat untuk berkata-kata, melainkan jika sudah terpaksa.

Persaingan ini bukan sahaja peribadi tetapi memberi kesan kepada team BRI dan BRB sendiri sehingga mereka sanggup melakukan apa sahaja untuk 'memenangkan' boss mereka.
Salah seorang dari mereka akan berjaya dan pastinya ia dilakukan dengan taktik kotor. Adakah lawannya bertindak balas dengan taktik yang sama? Itu adalah klimaks filem. Tetapi jalan ceritanya memang menarik dan emosi yang diperlukan untuk filem sebegini berjaya diluahkan oleh watak utama filem ini.

SKOR : 9/10
Ulasan: Bentara

No comments: