Friday, April 6, 2007

Quadrophenia (1979)

'Lifestyle' mengikut attitude muzik sentiasa menjadi ikutan. Apabila terjadi sesuatu trend muzik, maka akan tercipta attitude. Apabila sudah ada attitude ia menjadi lifestyle. Sebutkan apa sahaja jenis muzik yang ada, pasti ada attitude dan sudah pasti adanya lifestyle. Masalah akan timbul apabila jenis lifestyle yang berbeza ini mula bertembung. Walaupun kawan boleh jadi lawan disebabkan lifestyle yang artificial ini.

Quadrophenia membawa kita kepada lifestyle 'mod' yang menular sekitar akhir 60an dahulu. Pada masa itu, kita disuakan dengan lifestyle mod yang bertembung dengan lifestyle rocker di Britain. Walaupun mempunyai beberapa persamaan (antaranya, mereka bermotosikal dan suka berparti) tetapi perbezaan yang kecil menjadi besar bagi mereka. Perbezaan ini tidak boleh diselesaikan dengan rundingan tetapi 'mesti' diselesaikan dengan penumbuk ataupun dibelasah.


Jimmy (Phil Daniels) menjadi fokus di dalam filem ini sebagai seorang mod tersohor dengan grupnya di sebuah suburb di Britain. Beliau adalah seorang 'working class citizen' yang menjalankan kerja 'budak suruhan' di dalam ofisnya sekadar cukup untuk berbelanja dan menghabiskan wangnya untuk pakaian mod yang mahal pada pandangan penulis (full suit) dan skuter Vespa beliau.

Walaupun seorang mod yang kental, sedikit konflik mula berlaku apabila kawan beliau yang agak rapat pula adalah seorang rocker. Persahabatan mereka secara sembunyi dan apabila kawan beliau itu dibelasah oleh grup mod, beliau menjadi seorang yang mengatakan 'tidak' kepada grupnya itu. Tetapi itu bukanlah masalah yang besar. Masalah besar beliau ialah beliau mencintai seorang gadis di dalam grup mod beliau.

Namun dalam meneruskan lifestyle mod yang berskuter, berparti dan menelan pil khayal, beliau mula dibuka terhadap 'kepalsuan' lifestyle tersebut. Manakan tidak. Lifestyle yang diasaskan dengan muzik bukanlah satu lifestyle yang kukuh kerana ia tidak terbina atas realiti. Sebaliknya ianya terbina atas platform imaginasi yang berubah-ubah mengikut pandangan orang yang mempeloporinya. Bahkan ia bisa terubah oleh pengikutnya sendiri.

Filem ini baik dari segi menonjolkan lifestyle mod kerana ia mendapat 'backing' dari kumpulan The Who yang (mungkin) terkenal dengan muzik mod tersebut. Dari segi autentiknya saya tidak pasti tapi gambaran asas mungkin berjaya dijelaskan. Tetapi mesej filem ini jelas, jiwa anak-anak remaja sentiasa bergelora dan lifestyle 'alternatif' sebegini menjadi ikutan walaupun sekadar untuk beberapa ketika yang akhirnya ditolak setelah menyedari bahawa ianya tidak sesuai dengan realiti kehidupan sebenar.

Filem ini terletak pada status 'kult' pada peminatnya. Kumpulan The Who sendiri menjalani tour Quadrophenia sebanyak dua kali dalam dua dekad iaitu pada tahun 1973/74 dan pada tahun 1996/97 menunjukkan betapa relevannya filem ini terhadap album The Who (atau sebaliknya - pilih mana yang sesuai).

Skor : 7/10
Pengulas : Bentara

No comments: