Wednesday, April 25, 2007

Lucky Number Slevin (2006)

Slevin (Josh Hartnett) ialah seorang manusia malang. Beliau bekerja yang dia tidak minat. Apabila beliau pulang ke rumah, teman wanitanya sedang berasmara dengan orang lain. Kemudian semasa dia pergi ke rumah rakannya, Nick (Sam Jaeger), dia telah dirompak.

Tidak cukup dengan itu, oleh kerana rakannya tiada di rumah, dia masuk ke rumah rakannya dan kumpulan gengster menyerbu rumah tersebut dan menyangkakan Slevin ialah Nick. Slevin yang telah dirompak sebelumnya tidak mempunyai ID untuk meyakinkan yang beliau bukannya Nick. Rupa-rupanya Nick berhutang puluhan ribu ringgit dengan kongsi gelap.

Slevin dibawa berjumpa dengan The Boss (Morgan Freeman) yang akhirnya menawarkan ganti wang yang tidak mampu dibayar dengan satu misi khas. Misi membunuh anak lelaki musuh The Boss, iaitu Yitzchok (Michael Rubenfeld). Sebelum itu musuh The Boss, The Rabbi (Ben Kingsley) telah membunuh anak lelaki The Boss. Hmmm...

Tidak berakhir dengan itu, Slevin telah ditangkap oleh The Rabbi yang menawarkan ganjaran dua kali ganda dari apa yang ditawarkan oleh The Boss untuk tidak melakukan misi tersebut.
Bagaimana keadaan Slevin selepas itu diolah dengan kemas dan baik sekali. Filem thriller dengan unsur dark comedy ini seperti genre filem The Usual Suspect dan Se7en kerana ia 'memeningkan' kepala. Memeningkan kepala dalam erti mengajak penonton untuk sentiasa prihatin dengan plot persembahan dan guessing game yang disediakan.

Intro dan outro filem ini adalah isinya sementara isi filem ini adalah metodologinya. Pening? Apa pula peranan Bruce Willis dan Lucy Liu dalam filem ini? Jika ditulis kesemuanya, sudah tentu ulasan ini menjadi rumit dan anda bosan membacanya. Nasihat penulis, ini filem WAJIB anda tonton!


SKOR: 10/10
Pengulas: Bentara

No comments: