Wednesday, April 25, 2007

The Haunted Drum (2007)

Sukar utk Penulis mendefinasi keseluruhan filem Thailand , tapi Penulis lebih suka melihatnya secara rawak dahulu sebelum dapat melihat kedalam arena filem Thailand yg seringkali tampil dengan filem-filem yg bermutu. Perm Mang:"The Haunted Drum" merupakan genre seram terbaru daripada Thailand . Ianya baru sahaja berada dipanggung wayang pada 19 April diseluruh Thailand , dan tentunya The Haunted Drum sepertimana filem Thailand lain, berdiri dengan naratif dan pengarahan yg menarik.

Ia sebenarnya kisah disekitar pada zaman dahulu, melihat kepada cara berpakaian . Perm Mang sendiri merupakan sebuah drum tradisioal yg dimainkan bersama beberapa ahli muzik lain dengan ditarikan seorang penari tradisional. Permulaan setiap saat filem ini merupakan gambaran penting utk plot yg bakal difahami dalam filem ini nanti , ia bukanlah filem yg mudah kerana gaya begini mmg akan membuatkan kita terfikir utk setiap hubungkait pada pertengahan dan penghujung filem nanti.

Ia menumpukan tentang seorang anak muda iaitu Ping, yg sepertimana datok moyangnya yg belajar muzik tradisional datang ke sebuah daerah Pathumthani utk belajar dengan lebih mendalam daripada Guru Duang, yg merupakan Ketua kumpulan muzik yg dihormati . Malah nenek moyang Ping merupakan antara orang yg mengasaskan kumpulan muzik tersebut. Dan sebenarnya cerita ini merupakan tentang sebuah drum yg berpuaka dan akan menjaga kumpulan muzik Guru Duang dari sebarang masalah . Malah Ping juga sepertimana ahli kumpulan lain telah mengangkat sumpah utk tidak membelakangkan dan meninggalkan kumpulan muzik tersebut dengan apa cara sekalipun, jika tidak mereka akan ditimpa padah . Dilihat Pengarah memberikan suasana dan gambaran yg cemerlang walaupun filem ini kelihatan agak perlahan.

Sumpahan ini bermula apabila salah seorang daripada anggota kumpulan muzik telah menjadi tamak, utk mencuri batu pemata yg ditempatkan di drum tersebut , maka seterusnya berlakulah tragedi. Walaupun setiap ahli telah mengangkat sumpah , mereka seperti kurang yakin ia adalah kerana sesuatu yg puaka ini kerana hanya Guru Duang sahaja yg tahu cerita sebenarnya. Dan kalau diikut dari cerita ini , ketamakan yg seringkali menjadi satu masalah .

Tapi ia bukanlah dari satu sudut kejahatan manusia sahaja , kumpulan pimpinan Guru Duang terus ditimpa masalah demi masalah pembunuhan yg dilakukan oleh Penunggu Drum akibat telah melanggar sumpah telah menyebabkan mereka kehilangan pemain dan semangat ahli kumpulan yg semakin lemah akibat daripada kehidupan mereka yg serba kurang, menyebabkan Deputy Muen seorang pemerintah tempatan dan juga mempunyai kumpulan muziknya sendiri dan mana-mana ahli yg masuk kumpulan muziknya akan hidup dengan senang. Malah kesempatan ini digunakan Deputy Muen utk terus menarik setiap ahli kumpulan Guru Duang dan menyimpan impian utk terus memiliki drum Perm Mang yg dianggap suci oleh kumpulan Guru Duang.

Ping yg mula berguru , kelihatan berminat utk bermain drum Perm Mang. Namun disebalik kisah seram . Beliau mula berkenalan seorang gadis yg telah memberikan beliau peluang utk belajar drum Perm Mang. Dengan setiap hari dan malam berjumpa telah membuatkan Ping dan gadis tersebut ,Thip ... mula saling jatuh cinta. Filem ini mula menyelitkan kisah romantik tapi bagi Penulis inilah sebenarnya mesej yg ingin disampai secara halus . Mengenai kasih sayang dan juga hubungan keluarga . Bagaimana gadis misteri spt Thip mula diketahui oleh Ping selepas beberapa kejadian dan juga daripada Guru Duang disaat menghampiri kematian sebelum dibunuh oleh Thip kerana gagal mempertahankan kumpulan muzik yg diketuainya dan sempat menyerahkan kumpulan kepada Ping dan memberitahu kisah sebenar mengenai Perm Mang .

Ia sebenarnya kisah yg tragis dan penuh harapan jika dihalusi . Thip yg selalu mengharap bapa angkatnya utk menyayangi beliau sebagai seorang anak namum bapa angkatnya terlalu asyik utk membuat drum dan bersama kumpulan muziknya , dan akhirnya beliau mengambil keputusan utk mengorbankan diri dengan rela dan kulitnya dibuat drum Perm Mang agar beliau terus bersama ayahnya dan dapat menjaga kumpulan muzik.

Filem ini mempunyai sedikit unsur gore , pembunuhan yg dilakukan cuba diterapkan secara jelas dan yg mengejutkan penulis gambaran telanjang ketika dirasuk juga tidak ditapis utk tayangan di Thailand , Penulis seperti terkena kejutana budaya , mungkin filem ini akan dipotong berkali-kali utk tayangan Malaysia atau mungkin tidak ditayang langsung. Namun bagi penulis filem ini menarik disebabkan berjaya memainkan emosi dan naratif yg menarik , tidak terlalu mendatar tapi utk filem seram ianya agak biasa , sentuhan realsitik pembunuhan pun boleh kita jangka kalau anda pernah melihat Art Of The Devil 2.

SKOR: 7/10
Pengulas: Fairuz

No comments: