Monday, April 9, 2007

High Fidelity (2000)

Rob Gordon (John Cusack) ialah seorang loser di dalam percintaan. Satu watak yang sangat sesuai, kena sangat dengan rupa John Cusack. Dalam filem yang berbentuk 'narration' ini, Rob menceritakan kegagalan beliau dalam lima set percintaan termasuk satu yang sedang berada di dalam prosesnya. Walaupun Rob agak berjaya dengan kedai muziknya; menjual LP termasuk yang rare dan sering menjadi carian peminat LP. Apa itu LP? Sila semak google.

Di dalam kedai, beliau dibantu oleh Barry (Jack Black) yang melakonkan watak pakar dalam hal LP yang rare dan muzik yang 'sebenarnya' muzik dalam definisinya sendiri. Watak tersebut juga antara sebab menjadikan Jack Black pelakon paling panas masa kini. Watak stereotaip beliau yang 'over-obsessed' dengan apa sahaja bidang yang dilakonkan beliau mula menyerlah pada filem ini.

Kita dibawa di dalam setiap episod kegagalan percintaan Rob, yang mula merasa semakin tidak ada harapan dalam percintaan tetapi pada yang sama bersungguh-sungguh untuk menjadikan hubungan beliau yang terkini supaya menjadi. Mungkin juga untuk mengubat penyakit 'depressive' beliau kerana ubat untuk kegagalan itu adalah kejayaan. Mungkin juga bukan sebenarnya cinta yang beliau cari tetapi ubat bagi penyakit 'gagal' beliau.

Jalan cerita yang lancar diselangi dengan lawak bersahaja yang dibuat di dalam kedai rekod Rob menjadi senjata utama filem ini. Ditambah dengan narration Rob yang selalu mempersalahkan diri sendiri akibat kegagalan beliau seolah-olah menjadi refleksi kepada penonton yang mempunyai perasaan yang sama. Tetapi mesejnya jelas, kegagalan demi kegagalan belum tentu berakhir dengan kegagalan selama-lamanya. Atau mungkinkah begitu?

Untuk mereka yang meminati muzik sudah pasti enjoy dengan soundtrack yang ada dalam filem ini disamping meleleh air liur melihat koleksi peribadi LP Rob. Penulis pun bersangka, alangkah bahagianya jika penulis ada sebuah kedai rekod dan koleksi LP yang sama. Meleleh!

Skor : 9/10
Pengulas : Bentara

No comments: