Saturday, April 7, 2007

Closer (2004)

Filem Closer menyuruh kita melihat dengan lebih fokus, apa yang sebenarnya sedang berlaku. Yang zahir di mata, malah di dalam fikiran belum tentu realiti sebenar. Lebih-lebih lagi apabila ia berkaitan dengan perasaan cinta yang sememangnya sudah ada perumpamaan yang dibuat untuknya iaitu 'cinta itu buta'. Apabila sudah buta bukankah yang zahir itu bukan sahaja tidak nampak, malah boleh menjadi berlawanan dengan apa yang disangka.

Dalam satu insiden yang tidak dirancang, Dan (Jude Law) mengenali Alice (Natalie Portman) dan hubungan 'strangers' mereka bertukar menjadi sepasang kekasih yang berbahagia. Tetapi ianya tidak lama apabila Dan mengenali Anna (Julia Roberts) hati Dan mula berubah. Apabila Anna mengetahui bahawa Dan sudah berpasangan dengan Alice, Anna menolak dengan baik. Zahirnya ditolak tetapi realitinya Anna sendiri ada hati terhadap Dan.

Zahir tolakan Anna itu tidak dapat diterima oleh Dan dengan baik. Dan melakukan satu lawak praktikal terhadap Anna. Suatu malam Dan berseks di alam siber dan berjaya menggoda Larry (Clive Owen) untuk bertemu dengan 'beliau' pada keesokan harinya. Larry tidak menyangka beliau tertipu dan Dan sebenarnya telah 'setup' pertemuan tersebut dengan Anna dengan harapan Anna terkena. Sebaliknya apa yang berlaku, pertemuan setup Larry dan Anna itu mula memutikkan cinta antara mereka berdua.

Hinggalah setahun kemudia apabila Dan bertemu kembali dengan Anna, masing-masing mula merasakan bahawa pasangan masing-masing bukanlah cinta mereka sebenar dan mereka mula berikrar untuk hidup bersama. Sudah tentu ini bukan keputusan yang baik. Larry dan Alice tidak menyetujuinya kerana merasa masing-masing tertipu oleh 'lakonan' setahun sebagai pasangan yang dicintai sedangkan sebenarnya ia tidak. Dalam menang pasti ada yang kalah dan yang kalah dikenali sebagai seorang 'loser'. Filem ini menampilkan seorang 'loser' antara mereka berempat yamg mana si loser hilang segala-galanya. Bukan sahaja beliau hilang di akhirnya, tetapi beliau ialah seorang loser sejak dari awal lagi.

Filem adaptasi dari produksi pentas ini dilakonkan dengan baik sekali di bawah arahan Mike Nichols (juga pengarah filem The Graduate - sila lihat ulasan filem ini dalam blog ini). Clive Owen dan Natalie Portman dicalonkan untuk anugerah Academy untuk kategori Pelakon Lelaki dan Wanita Tambahan Terbaik.

Skor : 9/10
Pengulas : Bentara

No comments: