Sunday, May 18, 2008

I Am Legend (2007)

Filem apokaliptik sentiasa menarik minat aku. Dan pelbagai jenis sebab musabab telah difilemkan. Ada yang berkenaan dengan natural disaster, penyakit, peperangan bahkan serangan dari makhluk asing. Filem ini mengambil dasar virus yang menyerang populasi manusia hasil dari side effect dari imunisasi kanser gone wrong. Manusia yang infected, bertukar menjadi agresif. Keagresifan itu memakan rasional dan tolak ansur. Dengan lain perkataan, mereka menjadi seperti zombie. Menyerang apa sahaja yang bergerak. Cuma kelemahannya, pigmen kulit mereka menjadi begitu sensitif terhadap cahaya UV. Apabila terdedah kepada matahari contohnya, mereka boleh mati.

Enter Robert Neville (Will Smith), seorang doktor yang immune terhadar virus tersebut. Beliau menyangka bahawa hanya beliaulah seorang manusia yang hidup di atas muka bumi ini. Namun harapan tetap ada, beliau menghantar frekuensi radio untuk menyatakan bahawa masih ada manusia lagi yang hidup.Dihabiskan waktu siang dengan menjelajah buang masa di sekitar bandar New York tetapi pada malamnya, tatkala zombies berkeliaran, beliau mengecutkan diri dalam persembunyian.

Filem ini bolehlah dikategorikan sebagai filem zombie, tetapi karektor building Will Smith memberati, yang menjerumuskan filem ini ke dalam kategori drama. Cuma apabila zombie tersebut dilakonkan ianya terlampau komikal. Menjadi superhuman dan boleh melakukan aksi yang manusia biasa tidak boleh buat.

A good view nevertheless.

SKOR: 8/10


1 comment:

embunsuci said...

yeahh..aku suka film ni