Friday, March 30, 2007

Walk the Line (2005)

Johnny Cash mungkin adalah idola bagi sesetengah orang tetapi penulis bukanlah peminat beliau. Malah penulis tidak kenal pun siapa itu Johnny Cash melainkan sekadar tahu bahawa beliau adalah penyanyi dari Amerika. Ini memberikan sedikit keinginan untuk menonton filem biografi ini dengan dua matlamat; 1. Mengenali siapa itu Johnny Cash dan 2. Menonton lakonan Joaquin Phoenix sebagai Johnny Cash (penulis meminati lakonan beliau dalam Gladiator).

Johnny Cash ialah seorang penyanyi country dan rock n roll yang disanjungi sezaman dengan Elvis Presley yang mana ketika itu bentuk muzik dengan 'attitude' rebel mula berkembang. Berbeza dengan lagu-lagu konvensional seperti gospel dan country biasa, Johnny Cash membawa muzik yang bertemakan luahan hati yang penuh dengan ketidakpuashatian selain dari menyindir golongan konservatif di dalam liriknya. Penulis mungkin silap tetapi ada kemungkinan pergerakan muzik punk ada mengandungi 'influence' dari beliau.

Filem biografi ini mengisahkan sedikit tentang kehidupan beliau sebagai kanak-kanak yang kehilangan abangnya di dalam satu 'freak accident'. Ini mengecewakan ayahnya yang begitu menyayangi abangnya lantas menyimpan satu perasaan seolah-olah Johnny tidak akan dapat menandingi abangnya. Perasaan ini berlarutan sehinggalah Johnny menjadi penyanyi terkenal. Walaupun begitu, ia tidak menukar pandangan ayahnya terhadap beliau.

Perkahwinan pertama Johnny tidak kekal disebabkan keadaan isterinya yang tidak memahami keadaan beliau (ataupun sebaliknya?). Ditambah pula dengan kemunculan penyanyi yang diidola oleh Johnny sejak kecik lagi June Carter (Reese Witherspoon) sebagai sebahagian di dalam siri tour beliau serata Amerika. Pujaan bertukar menjadi kasih dan ini makin memburukkan keadaan keluarga Johnny.

Walaupun Johnny mempunyai segalanya; populariti, duit dan pengaruh namun hatinya tidak tenang disebabkan masalah peribadi beliau.

Filem ini dicalonkan beberapa kategori di dalam Academy Awards dan Reese Witherspoon menang dalam kategori pelakon wanita utama dalam filem ini dan sememangnya beliau berhak di atas lakonan beliau yang begitu meyakinkan. Pada pihak penulis pula, filem ini mengajar penulis tentang diri Johnny Cash dan lebih-lebih lagi diperkenalkan kepada muzik Johnny Cash. Mungkin selepas ini Johnny Cash menjadi playlist penulis pula.

Skor : 7/10
Pengulas : Bentara

1 comment:

mfrstudio said...

rajin kau meminjam DVD.. aku linkkan blog kau ni, kat blog filem aku.. aku tengok byk gak filem.. tp filem-filem tu aku selalu donlod dari internet. kadang kualiti kurang. ape-apehal, blog kau membantu aku utk mendonlod mana-mana filem yg baik utk ditonton.