Sunday, March 25, 2007

Henry: Portrait of a Serial Killer (1986)

Ini ganas punya cerita! Filem ini mengambil kisah (secara longgar) tentang pembunuh bersiri Henry Lee Lucas (Michael Rooker) yang sekarang (barangkali) menunggu untuk hukuman bunuh ke atasnya dijalankan. Mengikut wikipedia, beliau mengaku melakukan 3000 pembunuhan bermula dari keluarnya beliau dari penjara pada tahun 1975 hinggalah tertangkapnya beliau pada tahun 1983.

Filem ini tidaklah membongkar kes pembunuhan yang beliau lakukan tetapi cuba menonjolkan pemikiran beliau yang sadistik terhadap wanita akibat dari sejarah lampau berkait dengan ibunya. Bersama beliau ialah teman serumah, Otis (Tom Towles) yang asalnya bukanlah pembunuh tetapi 'belajar' dengan Henry bagaimana 'kering'nya untuk mengambil nyawa seseorang.

Keadaan mula berubah apabila adik perempuan Otis, Becky (Tracy Arnold) duduk serumah bersama mereka. Otis yang banyak membuli adiknya menjadi perhatian Henry. Kasih sayang mula terjalin antara Henry dan Becky. Sementara itu, Otis mula menjadi semakin berani dalam melakukan sesuatu yang diluar jangkaan. Apa penyudahnya kisah mereka bertiga? Yang nyata, pertumpahan darah telah berlaku di luar rumah. Persoalannya adakah pertumpahan darah juga akan berlaku di dalam rumah?

Filem ini memang ganas dan memerlukan orang yang 'tabah' untuk melihatnya. Dalam satu scene yang mana mereka menceroboh masuk sebuah rumah dan melakukan pembunuhan dengan rakaman video kamera, anda akan dapat merasakan betapa gilanya manusia apabila hati bertukar menjadi sadistik.
Kepada peminat Death Metal, anda pasti akan 'gembira' apabila mendengar soundtrack intro filem ini yang kemudiannya diadaptasi oleh kumpulan Malevolent Creation sebagai intro di dalam album Retribution. Intro yang begitu signifikan selain dari intro filem The Exorcist yang diadaptasi oleh kumpulan Possessed dalam album Seven Churches.

SKOR: 8/10
Pengulas: Bentara

No comments: