Sunday, March 25, 2007

Still Crazy (1998)

Semenjak menonton filem ALMOST FAMOUS, saya seakan menjadi peminat genre filem sebegini. STILL CRAZY mengisahkan tentang sebuah band rock bernama STRANGE FRUIT yang pernah popular pada zaman 70'an dulu. 20 tahun selepas zaman kegemilangan mereka, Tony Costello (Stephen Rea), ditawarkan oleh anak kepada promoter sebuah festival rock pada zaman mereka untuk menghidupkan (reunion) kembali STRANGE FRUIT.

Maka bermulalah 'pengembaraan' Tony mengumpulkan ahli band yang sekarang sudah menjadi rakyat biasa. Kecuali Ray Simms (Bill Nighy), vokalis STRANGE FRUIT yang masih kekal dengan karier artis solo (walaupun sekarang berada dalam zaman kejatuhan - terpaksa menjual hartanah yang dimiliki), yang lain-lainnya bekerja sebagai tukang kebun dan kontraktor pembinaan.

Apabila sudah bersama, timbul kembali sejarah lama berkait dengan ego yang tidak reda-reda. Maka, berlakulah kekecohan, kelam kabut dan tidak puashati lantaran ego yang tidak mahu mengalah terutamanya antara Ray dan Les Wickes (Jimmy Nail). Ia makin menjadi sulit gara kehilangan gitaris asal, Brian Lovell (Bruce Robinson) yang menjadi tonggak utama STRANGE FRUIT ketika zaman kegemilangan mereka (tempatnya diganti dengan pemain gitar yang muda - atas dasar untuk menarik peminat baru yang muda).

Tour mereka menjelajah Europe, bermula dengan sebuah kelab di dalam sebuah bot (!) kemudian ke kelab punk menjadi tidak keruan, seakan memberi tanda awal bahawa tiada lagi tempat bagi STRANGE FRUIT sekarang. Namun hasil dari daya usaha Tony dan Karen Knowles (Juliet Aubrey) mereka meneruskan juga tour tersebut yang sepatutnya berakhir dengan festival asal yang menemukan STRANGE FRUIT dengan anak kepada promoter festival tersebut.

Berjayakah STRANGE FRUIT dalam reunion mereka?

Jikalau anda meminati zaman rock 70'an (Deep Purple, Led Zeppelin, Status Quo etc), jalan cerita ini menimbulkan kembali minat tersebut. Selain dari jalan cerita saya suka menyukai soundtrack filem ini yang menampilkan lagu-lagu nyanyian STRANGE FRUIT (!) bersama pelakon Jimmy Nail. Memang best!

SKOR: 6.5/10
Pengulas: Bentara

No comments: