Monday, March 26, 2007

Sliding Doors (1998)

Apakah yang akan berlaku jika anda terlepas train dan naik teksi? Dan sebaliknya, apakah yang akan berlaku jika anda menaiki train dan tidak menaiki teksi?

Dua persoalan tentang dua keadaan yang berbeza yang pasti menghasilkan dua keputusan yang berbeza. Inilah jalan cerita secara paralel Sliding Doors dengan watak utama Helen Quilley (Gwyneth Paltrow), seorang wanita yang pada kemungkinan pertama (naik train) berkenalan dengan pemuda James Hammerton (John Hannah) dan balik ke apartmentnya dan mendapati teman lelakinya -seorang penulis amatur - Gerry (John Lynch) sedang berasmara dengan bekas teman wanita Gerry, Lydia (Jeanne Tripplehorn).

Pada kemungkinan yang kedua, Helen terlepas train tersebut dan menaiki teksi tetapi sebelum sempat sampai ke apartment, beliau telah mengalami kecederaan akibat diragut dan terpaksa mendapatkan rawatan. Akibatnya, beliau lambat kembali ke apartment dan Lydia sempat pergi dan Gerry 'agak' selamat dari situasi kayu tiga yang sekian lama dimainkannya.

Kedua-dua kemungkinan ini dimainkan dengan baik sekali oleh pengarah Peter Howitt. Jalan cerita paralel dibawa secara berasingan sehinggalah kepada penghujungnya yang menumpu kepada persoalan, apakah pilihan anda tepat, sebagai penonton, samada menaiki train ataupun teksi?

Walaupun Gwyneth Paltrow adalah pelakon utama filem ini tetapi pada saya situasi Gerry yang banyak memberi kesan. Lakonan John Lynch amat melucukan kerana watak beliau yang terpaksa 'juggle' antara Helen dan Lydia dan pada waktu yang sama cuba menyembunyikan hubungan beliau dari Helen.

SKOR : 9/10
Pengulas: Bentara

No comments: