Wednesday, March 28, 2007

Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan (2006)

Ini filem spoof dokumentari. Paling dekat yang boleh penulis letak ialah bersama-sama dengan filem This Is Spinal Tap (1984). Cuma berbeza dari segi karektor. Borat (Sacha Baron Cohen) ialah seorang wartawan dari negara Kazakhstan yang ditugaskan untuk pergi ke USA untuk belajar budaya Amerika untuk dibawa ke Kazakhstan dengan harapan ini akan dapat 'memajukan' budaya Kazakhstan.

Maka pergilah beliau ditemani oleh kameraman (tanpa nama) dan pengarah, Azamat Bagatov (Ken Davitian). Bermula dari New York tetapi berkahir di Malibu gara-gara Borat jatuh cinta terhadap Pamela Anderson yang ditontonnya di dalam hotel ketika di New York. Plot yang mudah tetapi isi di antaranya yang penting.

Cohen meletakkan karektor Borat sebagai seorang yang naive dan lurus bendul - tidak pernah mengenali budaya di Amerika - merasakan bahawa untuk maju, beliau harus mempelajari cara dan moraliti Amerika. Logik yang mudah, jika budaya itu dari negara yang maju dan berkuasa; dipelajari dan dipraktikkan, maka negara beliau juga akan menjadi sebegitu.

Dengan sebab itu, apabila beliau mengambil kelas-kelas seperti kelas adab makan yang betul ataupun adab dalam membuat 'jokes', beliau sebenarnya cuba 'mengeluarkan' ketidakbetulan adab tersebut dari orang yang dipelajarinya. Ini dengan cara menunjukkan bahawa budaya Kazakhstan adalah primitif. Atau dengan lain perkataan, 'spoof' terhadap realiti sebenar.

Dan yang peliknya, mereka yang masuk dalam filem ini (mereka tidak sedar bahawa ianya hanyalah lakonan) percaya bahawa Borat mewakili budaya Kazakhstan. Pelik kerana mereka dengan serius percaya bahawa budaya Kazakhstan ialah mendiskriminasi wanita ke tahap hamba dan seks di dalam keluarga adalah sesuatu kelaziman di Kazakhstan. Ini membawa kita berfikir, siapa sebenar yang maju dalam fikirannya? Mungkinkah mereka yang maju itu sebenarnya naive kerana berpandangan sebegitu terhadap negara yang tidak maju?

Namun begitu Borat membawakan mesej ini dengan penuh ketawa. Awas, ada lawak beliau yang mungkin menjijikkan (pastikan ini bukan tontonan bersama keluarga). Scene yang mana beliau berbogel dan bergusti dengan Azamat memang menjijikkan.

Special Features di dalam DVD ini pun sungguh menghiburkan. Deleted scenes di dalam DVD ini adalah klip-klip yang dikatakan tak sesuai untuk tayangan di dalam panggung wayang. Amat jarang penulis melihat special features tetapi untuk DVD ini saya memberikan diri penulis ruang dan masa dan sesungguhnya penulis merasakan terhibur.

SKOR : 9/10
Pengulas : Bentara


1 comment:

mahhass said...

salam kenal (lagi skali),

aku rasa deleted scene lagi klakar bangang, paling bangang sekuens massage tuh.
Anw, great blog dude. Blog rock metal kau aku blom singgah lagi. Rajin2 lagi tulis k. Ciao.