Thursday, June 12, 2008

Lions for Lambs (2007)

Enam karektor utama yang berkaitan dengan tiga situasi:

1. Janine (Meryl Streep) seorang wartawan yang mendapat panggilan dari Senator Irving (Tom Cruise) terus dari biliknya untuk mendapat situasi terkini dengan plan kerajaan untuk War on Terror. Konfliknya samada Janine yang aktivis itu dapat menerima plan kerajaan yang nampak efektif tetapi kemungkinan berulang di Afghanistan sepertimana di Vietnam dahulu.

2. Profesor Mally (Robert Redford) yang memanggil student harapannya, Hayes (Andrew Garfield) yang semakin hari menjadi kurang berminat dengan kursus Politik Sains yang ditawarkannya. Debat di dalam bilik berkait dengan samada perlu aktivis politik untuk mengubah arus perdana dunia atau dibiarkan sahaja kerana apa sahaja effort yang dibuat, nothing will change?

3. Dua orang sahabat, bekas pelajar Prof. Mally, yang bukan sekadar berdebat di dalam kelas mengenai pentingnya arus perdana diubah tetapi mereka sendiri turun padang, menjadi askar di Afghanistan. Konfliknya ialah apabila mereka sekarang terkepung berdua di kelilingi Taliban.

Nota: Wahabi dan Syiah menjadi subjek sampingan, dibincang secara sekali lalu tetapi dapat difahami penonton yang mengerti.

SKOR: 9/10



1 comment:

tumpanglalu said...

bagaimana gejolak jiwa dua org askar ranger tu masa sedar nyawa mereka di hujung tanduk? mendalam..
best tp kurang kick.