Friday, June 6, 2008

Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (2007)

Pasangan Tim Burton (pengarah) dan Johnny Depp (pelakon) kembali dengan filem ke-6 mereka bersama. Vibe Gothic yang famous dengan Tim Burton tetap dikekalkan dan jalan cerita yang seperti fairy-tale juga dikekalkan. Pembaharuan kali ini ialah filem ini berbentuk muzikal. Muzikal? Ya, muzikal. Muzikal yang brutal. Tidak seperti filem muzikal yang biasa, mempunyai jalan cerita yang biasanya berakhir dengan happy ending; filem ini dipenuhi dengan adegan pembunuhan yang brutal. Gore and blood!

En Depp melakonkan watak seorang 'barber' yang telah dirampas isteri dan anak perempuannya oleh Hakim (Alan Rickman) yang juga seorang womanizer. Setelah 15 tahun dipenjara atas kesalahan yang tidak ada, beliau kembali untuk membalas dendam.

Caranya? Dengan menggunakan pisau cukur. Ketika mencukur janggut dan kumis pelanggannya.

Dibantu oleh seorang wanita yang menjual pie daging di bawah kedai cukurnya. Simbiosis berlaku apabila mayat yang telah dibunuh itu digunakan oleh wanita tersebut sebagai inti kepada pie daging yang dijualnya.

Yeap, sekali perati dari kotak DVD, seperti cerita fairy-tale. Tetapi ini adalah filem Saw dan Kill Bill dari sudut kamera arahan Tim Burton. Anda telah diberi amaran!

SKOR: 8/10

No comments: