Tuesday, October 4, 2016

The Untouchables (1987)

Pengarah: Brian De Palma
Pelakon: Kevin Costner, Charles Martin Smith, Andy García, Robert De Niro, Sean Connery
Tarikh tayang: 3Jun 1987 (US) 
Pengedar: Paramount Pictures
IMDBwww.imdb.com/title/tt0094226/

Ulasan:

Baru tengok filem ni beberapa hari lepas, ada lah ingat sikit isi filem ni.

Antara sebuah cerita berdasarkan kehidupan seorang lagenda bos mafia yang pernah wujud (info bagi yang belum tahu) pada era 30-40'an di bandar Chicago, Al Capone (Robert De Niro). Tetapi dalam cerita ni fokus utama adalah pada seorang ejen polis, Eliot Ness (Kevin Costner) sebagai teraju utama. Ia mengisahkan usaha Eliot dalam membawa Al Capone ke muka pengadilan atas kesalahan jenayah yang telah banyak dilakukan.

Saya tak pasti sama ada filem ni 100% berdasarkan kisah yang sebenar memandangkan saya pun tak adalah tahu menahu sangat kes sebenar Al Capone ni. Seterusnya, balik ke dalam movie ni. Dua jam yang diberikan agak mengenyangkan perasaan jugalah. Jalan cerita yang tenang dan tidak terburu-buru. Diberi peluang untuk merasai kerisauan dan perasaan gemuruh yang ada pada watak utama dan protagonis yang lain.

Pembangunan watak pada saya amat baik antaranya watak utama yang bergelut dengan prestasi kerja yang agak memalukan pada permulaan cerita dan mula bangkit dalam menjatuhkan Al Capone. Agak kecewa, watak Al Capone macam tak berapa diberi peluang sangat untuk menonjolkan kejahatannya dalam filem ni sebaliknya Frank Nitti (Billy Drago) yang nampak lebih jahat memandangkan Nitti hanyalah seorang sidekick yang dipertanggungjawabkan untuk mengotorkan tangannya bagi memastikan tangan big boss sentiasa bersih. Mungkin disebabkan ia kisah benar dan juga penghujung kekuasaan Al Capone di Chicago. Jadi sikit tu sajalah yang dapat disajikan. Tambahan pula pada babak awal, tangan kotor si Nitti inilah yang membuatkan saya terperanjat dan merasakan dia yang lagi patut kena beduk dari si Capone tu. Hahaha.

Aksi yang tetap diingati sudah semestinya pada babak tembak-menembak kat stesen kereta api yang dipaparkan dengan slow-motion yang mengagumkan. Sedap digaul dengan debarannya. Sinematografinya pula yang kena dengan fesyen omputeh pada latar masa 30-40'an membuatkan saya rasa macam menonton filem Hollywood berwarna zaman 60'an, perasaan saya ja.

Skor: 8/10

Ayyub Azalezah

No comments: