Tuesday, October 4, 2016

Stray Dogs (2013)

Pengarah: Tsai Ming-Liang
Pelakon: Kuei-Mei Yang, Lee Kang-sheng, Kang-sheng Lee, Shiang-chyi Chen, Yi-Ching Lu, Lee Yi-cheng
Tarikh tayang: 12 September 2014
Pengedar: The Cinema Guild
IMDBwww.imdb.com/title/tt3119416/

Ulasan:

Kisah seorang bapa dan dua orang anaknya yang hidup sebagai gelandangan di mana, pada siang hari ketika si bapa bekerja, dua orang anaknya akan menghabiskan masa di pusat membeli belah. Hingga satu hari, seorang wanita yang bekerja di pusat beli belah tersebut telah bertemu dengan anak bongsu perempuan lelaki tersebut dan mengambil keputusan untuk menjaga mereka.

Filem ini agak berat dan boleh jadi membosankan bagi penonton yang suka filem ringan disebabkan penggunaan long take dan single shot dalam hampir kesemua babak. Camera movement yang minimal dan perlahan. Dengan dialog yang sangat minimal dan tanpa menghiraukan kontinuiti, seperti yang Stephen Holden dari The New York Times sebut, filem ini lebih kepada sebuah art installation di mana saya juga bersetuju kerana dalam babak yang dipaparkan penonton akan dibiarkan dengan shot yang kaku, membawa rasa seperti sedang melihat sebuah lukisan. Walau bagaimanapun, sebahagian besar sinematografinya menarik untuk dilihat dan dapat menghilangkan perasaan bosan bagi yang tabah dan sabar. Ia memaparkan sisi kotor dan gelap bandar Taipei itu sendiri.

Disebabkan ini kali pertama saya menonton filem ini dan dari pengarah ini, maka penerimaan saya terhadap filem ini agak berbelah bahagi lagi. Jika dari sudut komersial filem ini boleh jadi sebuah filem yang sangat membosankan dan menimbulkan kekeliruan. Tetapi jika dilihat dari sudut artistik, filem ini adalah sebuah art yang perlu diterokai dengan kesabaran dan penuh penghayatan.

Skor: 8/10

Muhammad Hafiz Bin Rodzuan

No comments: