Wednesday, October 12, 2016

The Shallows (2016)

Pengarah: Jaume Collet-Serra
Pelakon: Blake Lively, Oscar Jaenada
Tarikh tayang: 28 Julai 2016
Pengedar: Sony Pictures
IMDBwww.imdb.com/title/tt4052882/

Ulasan:

Filem ni menggabungkan cerita dan aksi filem Cast Away, Jaws dan siri tv Survivor  di tengah laut yang sangat berkesan dari awal filem ke penamat.

Ada banyak babak surfing yang memberangsangkan serta scenery laut hijau yang sangat beautiful, entah di mana tempat shooting filem ini, agak luar biasa scenery dia, jauh lebih cantik dari laut sekeliling Pulau Langkawi.

Lakonan gadis cantik Blake Lively memang good, boleh dijadikan Rambo wanita. Walaupun sexy, tapi tepat dengan tempatnya di tengah laut yang bikini sangat biasa.

Camera work dan film editing sangat bagus, cerita unfold dengan begitu smooth dan berkesan. Tidak ada cara edit filem yang luar biasa, baru atau teruk, ianya berjalan dengan lancar dan pacing filem pun sangat smooth. Pacing yang selesa dari awal hingga ke penamat. Camera work of cinematography pun cantik, dengan pemandangan yang indah di lokasi itu, this is paradise (of ikan jerung).

Action sequences very effective dan realistik. Ikan jerung nampak real dan memang sedikit sebanyak boleh memberikan kesan seperti Jaws arahan Steven Spielberg. Walaupun tidak boleh dibandingkan dengan Jaws tetapi filem ni ada nilai yang tersendiri untuk anak muda sekarang yang suka extreme sports dan filem ni jugak tidak melibatkan cerita seperti research ikan dan lain-lain. Ia sangat straight forward dan tidak perlu ditambah tolak apa-apa lagi.

Bayar tiket untuk mendapatkan kesan ikan jaws membuli seorang gadis seorang diri di tengah laut, agak memuaskan, dengan gadis sehebat Rambo wanita di air, serta jerung yang sangat agresif, tambah dengan seriusnya luka di permukaan kakinya yang cantik dan panjang itu. Memang berbaloi untuk ditonton di big screen. Filem ni juga sangat sesuai untuk semua orang - tak kira umur. Mungkin orang muda yang tak pernah tengok filem Jaws akan terus pilih filem ini sebagai filem klasik ikan jerung, which is good.

Hakikatnya, filem ini sangat bagus dan highly recommended kepada setiap penonton yang membawa seluruh famili enjoy dalam panggung dan memang tak rasa rugi untuk beli tiket. Orang tua yang pernah tengok Jaws, akan rasa bagus juga filem ni, dan orang yamg pernah tengok Orca The Killer Whale, akan suka filem ni juga. Baik punya filem kan? Sangat mengalu-alukan kedatangan bluray filem ini. Panjang umur Blake Lively till i meet you out there.

Skor: 9/10

Billy Tio

No comments: