Saturday, August 29, 2015

Nota (2015)

Pengarah: Yasu Tanaka
Pelakon: Maya Karin, Hans Isaac, Ramli Hassan
Tarikh tayang: 13 Ogos 2015
Pengedar: Empire Film Solution 
IMDB: www.imdb.com/title/tt3236962/

Ulasan:

"Not a" waste of time.

Perkara yang saya paling suka tentang Nota ialah ia berjaya dalam mengekalkan "menacing atmosphere" dari mula hingga akhir filem. Yup, walau ada kalanya 'pacing'nya ada pasang ada surut seperti air di lautan (ehem), ia masih tidak tersasar dari tujuannya. Dari pantai yang jernih ke lautan yang tenang yang sedangkan dasarnya sedang bergelora.

Alam juga banyak berbahasa dalam filem ini, barangkali ia mengerti isi hati mereka mereka yang sedang lemah dan terluka.

Camera work yang paling menarik bagi saya ialah scene ketika mereka pertama kali bertemu Jemat (Ramli Hassan) di masjid. Ketika mereka beredar, Jemat merenung Erin (Maya Karin) dengan nafsu dan pada waktu itu kamera bergerak dalam 90 darjah kiri ke kanan dengan bergaya yang saya rasa berjaya menaikkan rasa "ada udang di sebalik batu". Juga moment ketika mereka menunggu di jeti di mana Jemat sibuk bercerita, pada waktu itu kamera juga bergerak dengan baik (meningatkan saya kepada style Fassbinder yang suka mengekalkan kamera beliau 360 darjah mengelilingi karakter untuk scene-scene intense sebegitu terutama ketika duduk di meja).

Bukanlah filem yang perfect tetapi filem yang terasa fresh dan enak. Dan ya, sungguh enak dimakan begitu saja.

SKOR: 7.5/10

Ibn Khaldun

No comments: