Wednesday, October 22, 2008

There Will Be Blood (2007)

Tatkala cita-cita betembung dengan pegangan agama. Ini yang dapat aku tengok dalam cita ni. Aku tertarik pada mulanya nak tengok movie ni sebab poster dan Daniel-Day Lewis. Mengisahkan mengenai Daniel Plainview (Daniel-Day Lewis), sorang pelombong emas/perak, yang tidak percayakan Tuhan, yang secara tidak sengaja terjumpak simpanan minyak mentah di kawasan yang dilombongnya. Lalu bermulah karier Daniel Plainview sebagai tauke minyak dan perlahan-lahan mengembangkan perniagaan "drill" minyak. Sehinggakan pada satu hari, seorang pemuda datang bejumpanya yang mengatakan dia percaya terdapat simpanan minyak di kampung halamannya iaitu Little Boston, California. Setelah menyiasat, Daniel dengan segera menuju ke situ, dan berjaya membuktikan bahawa di kawasan itu dan berjaya membeli kawasan tersebut. Bermula dari situ, setelah pelbagai cabaran dan saingan dari syarikat lain, akhirnya dia berjaya mengawal penuh aliran minyak kawasan tersebut. Namun pelbagai peristiwa menimpa sepanjang proses beliao cuba mengawal kawasan tersebut, dimulai dengan salah seorang pekerja yang mati pada hari pertama kerja pengorekan bermula, dan kemalangan yang menimpa anak angkatnya, sehinggakan hilang pendengaran, dan kemunculan seorang yang mengaku sebagai adik tirinya, lalu dibunuh oleh Daniel kerana penipuannya.Salah satu babak menarik ialah di mana Daniel berpura-pura tunduk dan di baptiskan di gereja Third Revelation rakyat di situ semata-mata untuk membolehkan dia menyewa tanah untuk dijadikan laluan kepada paip saluran minyaknya ke laut.

Cerita akhirnya diakhiri dengan babak-babak yang menunjukkan ke tidak stabilan emosi dan mental Daniel di dalam rumah mewahnya. Nak tau apa dia buat ? Cari dan tonton.

Salah satu movie slow paced dan memerlukan kesabaran untuk menontonnya hingga habis. Tapi tak rugi nak spend 2 jam 40 minit untuk movie ni. Persembahan terbaik dari Daniel Day-Lewis semenjak Gangs of New York.

SKOR : 9/10
Ulasan: lati0s

SKOR : 8/10
Bentara

No comments: