Sunday, September 18, 2016

Project Almanac (2015)


Pengarah: Dean Israelite
Pelakon: Jonny Weston, Sofia Black-D’Elia, Ginny Gardner, Patrick Johnson
Tarikh tayang: 29 Januari 2015
PengedarUNITED INTERNATIONAL PICTURES 
IMDBwww.imdb.com/title/tt2436386/

Ulasan:

Selesai tonton di HBO. Macam manalah filem hebat ni boleh terlepas pandang dari aku! Hahahha! The best time travel movie ever!!  Untuk genre found-footage movie la.

Mengisahkan 5 orang BFF menjumpai sebuah time machine yang masih belum sempurna, ditinggalkan oleh salah seorang bapa mereka.. dan mula menyempurnakan alat tersebut hingga berjaya.

Plot bermula apabila mereka mula merentasi masa hanya satu hari sebelum, dan berjaya merentasi masa 3 bulan serta 10 tahun sebelum. So, apa yang dilakukan mereka ketika merentasi masa? Ianya hanyalah perkara-perkara simple seperti menang loteri, pikat awek, dan pergi ke konsert VVIP. Tapi nak tau apa bala yang bakal terjadi bila dia orang lakukan semua ni ?? Siapa yang belum tonton, kena try! Sungguh superb!!!

Walaupun plot serta time travel dia orang terlalu simple, ianya cukup logik bagi aku! Jika aku sendiri dapat machine tu, sure aku akan buat apa yang mereka ni buat. Hahaha,  tak perlu travel jauh-jauh bagai. Buat simple-simple sudah, asalkan enjoy!! Hehehehe. Cuma dari segi kualiti teknikal production untuk kategori found footage movie, ia nampak terlalu mengarut. Kerana:
1. Kualiti found footage film ni terlalu berkualiti tinggi, dengan setup light serta visual yang terlalu cantik hingga tidak kelihatan seperti kamera recording biasa.
2. Kualiti audio untuk found footage terlalu clear. Takkan dia orang pakai wireless mic all the time kot?
3. Cara recording kamera yang nampak dibuat-buat.

Overall konsep dan olahan plot filem ni sumpah superb! Serta ending yang cukup perfect! Tertanya-tanya aku pasal dua kamera yang dia jumpa. Bukan patut satu kamera je ke yang patut ada?? Selamat menonton!

P/s : Oh last!! The best scene ever!! Bila mereka beli pass VVIP now di eBay dan travel 3 bulan sebelum untuk pergi ke konsert kegemaran mereka mengunakan pass tersebut. Sumpah best!! Maybe feeling aku je kot rasa best camtu.

SKOR: 9.5/10

No comments: